Kamuoyuna
Ankara’mızın
mevcut altyapı durumu ve afet düzeyinde yaşanan yağışlar hakkında sizlerle bazı
bilgiler paylaşacağız.
1991
yılında altyapısı yapılan Keçiören’in nüfusu 1985 yılında 443 binken 2023
yılında 939 bin (%111 artış) oldu. Aynı yıl altyapısı yapılan Yenimahalle’nin
nüfusu 1985 yılında 382 bin, 2023 yılında ise 704 bindir (%84 artış). 1988
yılında altyapısı yapılan Mamak nüfusu 1985 yılında 379 bin iken 2023 yılında 687
bine (%81 artış) yükseldi.
İlçelerimizin
tamamında bu durum söz konusudur. Nüfus ve yerleşim artmasına rağmen “görünmez”
ve “pahalı” denilerek altyapı ihmal edilmiştir. Bununla kalınmayıp gecekondu
olan yerlerde yüksek katlı binalar yapılmış, imar artışları ile kent betona
boğulmuştur. Ankara bir dereler ve bentler kentidir. Bu derelerin üzerleri dahi
imara açılmış ve yapılaşmaya gidilmiştir. Dolayısıyla eski hatların kapasitesi
deşarj için yetmemekte, geri tepmekte ve seller yaşanmaktadır. SELLERİN NEDENİ
OLARAK MAZGALLARIN TEMİZLENMEMESİNİ GÖSTERMEK en hafif tabirle bilgisizliktir.
Örneğin,
Keçiören’de hayatını kaybeden vatandaşımızın olduğu Barış Yolu Caddesi’nde
göreve geldiğimizde mazgal bile yoktu. 2019 yılında büyük mazgalları ilk biz
koyduk. Örneğin Mamak Belediyesi önü, Dereboyu Caddesi, Sağduyu Caddesi’nde araçlar
adeta her yağışta yüzer hale geliyordu. Buraların altyapı imalatını tamamladık.
Varlık
Mahallesinin Ayvalı ve Şentepe’de nüfus artışının yaşanması ve Etlik’teki Şehir
Hastanesinin kuruluşu ile yükü arttı. Eski hat burayı kaldıramaz hale geldi ve
taşkınlar yaşandı. Buranın da çalışması 92 milyon TL’lik ihale yapılarak
başladı, şu anda yapılıyor.
Gordion
AVM önünde, dere yatağının üzerinde yapılan yapılaşmalardan dolayı taşkınlar
oluyordu. Yıllarca ihmal edildi. Burayı 70 milyon TL yatırımla tamamladık.
İstasyon
Caddesi 25-30 yıl ihmal edildi; 2019’da göreve geldiğimiz ilk ayda sel
baskınında vatandaşımız hayatını kaybetti. 220 milyon TL’ye burası yapıldı.
Akyurt
deresi ıslah çalışmaları 71 milyon TL’lik yatırımla sürüyor. Karataş köyü dere
ıslah çalışması 7 milyon TL’ye tamamlandı. Altındağ Çevreli Caddesi 3 milyon TL’ye
tamamlandı.
Derenin
önüne bulvar yapılması sonucu her yağışta sel basan Elektrokent’te imalat
ihalesi 89 milyon TL’ye yapıldı, çalışmalar sürüyor.
Mamak
Hatip Deresi, yani Boğaziçi deresini açık hale getireceğiz, projeler
tamamlandı, ihaleye çıkıyoruz.
DSİ’nin
2013 yılında Ankara Valiliğine yazdığı yazı sonucunda 16 noktanın taşkın riski
taşıdığı ve hemen müdahale edilmesi gerektiği belirtildi. Buna rağmen Ankara
Büyükşehir Belediyesi o dönemde hiçbir çalışma yapmadı.
Biz
ise kritik 16 noktanın 10’unu 4 yılda tamamladık. 1 noktada ise şu anda çalışma
sürüyor. 5 noktanın ise proje çalışmaları devam ediyor.
Bugüne kadar 859 noktada sel ve su baskınlarını
önlemek için çalışma gerçekleştirdik.
Ankara
genelinde 2100 kilometre atıksu ve yağmursuyu hattı, 5064 kilometre içme suyu
hattı, 662 adet su deposu imalatı ve yenileme, 255 adet sondaj kuyusu imalatı
ya da iyileştirme çalışması yapıldı. Yeni yönetim dört yılda, eski yönetimin
son dört yılına göre altyapıya 2 kat fazla yatırım yaptı. TOPLAM 4 MİLYAR TL
ALTYAPI YATIRIMI YAPILDI. Yani 25 yıl ihmal edilen bir kentte adeta altyapı
seferberliği yaşanıyor.
Artık
betonlaşma var. İklim krizi var. Son 7 yılın Mayıs ayında Ankara merkezdeki
yağış ortalaması 47,2 kilogram iken bu yıl Ankara merkeze 102 kg yağış bıraktı.
Bugün Ankara merkez ilçelerde, Haziran ayının en kuvvetli yağışı 1 saat içinde
dolu yağışı ile birlikte gerçekleşti.
Ankara
Çayı, kentin ana havzasını taşıyor. 500 yılda bir tekerrür edecek yağış
debisine göre yapıldı. Buna rağmen taşma noktasına geldi. Bu durum altyapı hatlarımızın
dolu çalışmasına sebep oldu. Örneğin Tandoğan Köprüsü ve Gençlik Parkı, İncesu
Deresi’nin taşması nedeniyle tepti ve buralarda taşkına sebep oldu.
Kayseri’de,
Amasya’da, Kastamonu’da, Samsun’da; kendi yönettikleri yerlerde bunlar “afet”
iken Ankara’da “mazgal temizliği” diye açıklama yapanlar gülünç duruma
düşmektedir.
Bu
işten hiç sorumluluk almayıp bizi suçlayanlar önce sorumluluğu kendi dönemlerindeki
uygulamalarda aramalıdır. ASKİ’nin parasını Ankapark’a, bozuk otoparka, bozuk
havuza, helikopterlere, lüks arabalara verenler önce kendilerini sorgulasınlar.
ASKİ
bütçesinden eski dönemde PAHALI SU SATILIP BURADAN ELDE EDİLEN GELİRLE ABB’ye
aktarılan 28 milyar TL altyapıya harcansaydı biz şu anda bu konuları konuşmuyor
olacaktık. Bu sene ise ASKİ bütçesi -5 MİLYAR LİRAYA BAĞLANDI. Bu duruma rağmen
altyapı çalışmalarımıza aralıksız devam ediyoruz, edeceğiz. Yapılan tüm
çalışmaları da Ankara halkıyla şeffaf bir şekilde paylaşmayı sürdüreceğiz.
Bu
konuda geçtiğimiz sene hazırladığımız detaylı raporu https://www.ankara.bel.tr/akom/afet-bilgilendirme-raporu adresinden inceleyebilirsiniz.
Kamuoyuna
saygıyla duyurulur.